De Garmin G5 is in de Verenigde Staten al enkele maanden talk of the town. Want sinds kort is de kleine alleskunner ook beschikbaar voor inbouw in gecertificeerde vliegtuigen. Aircraft Maintenance Netherlands installeerde de eerste Nederlandse G5 in een Cessna 172 van de Vliegclub Teuge. We namen de proef op de som.

Het instrument, dat tot voor kort slechts voor experimentals beschikbaar was, is in staat om alle zes basisinstrumenten in de cockpit te vervangen. Met solid state technologie en een helder beeldscherm moeten slijtage, daaruit volgend onderhoud maar ook afleesfouten tot het verleden gaan behoren.

TEUGSE PRIMEUR

De Vliegclub Teuge was de eerste partij in Nederland die besloot de G5 in één van haar toestellen te laten installeren. Bestuurslid Mark Kipping is erg te spreken over de modificatie. " Het vliegen met dit instrument went erg snel en verhoogt duidelijk het comfort. De hoge verversingssnelheid en hoge resolutie van het scherm zorgen voor een vloeiende weergave van de vluchtgegevens, wat erg prettig is."

PRAKTIJKTEST

Bij het inschakelen van de Master Switch is het apparaat meteen klaarwakker. Een helder oranje-blauw verdeelde horizon straalt ons tegemoet. Met enkele seconden is het apparaat aligned, waarna we op de taxibaan wat rondjes draaien. Het digitale balletje zwiept verbluffend soepel van links naar rechts, en loopt nagenoeg gelijk met de mechanische turn-and-bank indicator die links onderin het panel nog wel gemonteerd zit. Als op de startbaan het gas naar voren gaat valt meteen op hoe accuraat en vloeiend het instrument de snelheid registreert en weergeeft. De refresh rate van het kraakheldere en ontspiegelde schermpje ligt blijkbaar zo hoog dat het lijkt alsof we naar een mechanisch instrument kijken. Op de hoogte- en snelheidstapes wordt een roze vector weergegeven. In de lucht valt op hoe goed het scherm ontspiegeld is. Terwijl we op de klassieke klokken onze bakkebaarden kunnen bijpunten, is op de G5 niet de minste weerspiegeling aanwezig. En met alle belangrijke data op één instrument wordt het strak vliegen van koers en hoogte op het handje ook een stuk makkelijker.

INSTALLATIE

Terug aan de koffie worden we bijgepraat door Thijs Ligtenberg, monteur van Aircraft Maintenance Netherlands. Hij nam de installatie van de allereerste G5 ter hand. De modificatie nam zo'n zes uur in beslag. "Het meeste werk zit 'm in het aansluiten van het apparaat op de al geïnstalleerde Garmin GPS. Daar haalt de G5 zijn positiebepaling uit. Overigens heeft ze ook een interne GPS hoor, maar die moet je dan uiteraard wel aansluiten op een eigen antenne. En dat was in dit geval iets meer werk geweest." De overstap naar de G5 vraagt wel om een extra investering: "Het meest interessant is natuurlijk om het apparaat aan te schaffen wanneer de oude instrumenten defect zijn." Het prijsverschil is dan inclusief montage nog  zo'n twaalfhonderd euro, rekent Thijs snel voor. Dat moet zich terug gaan verdienen door besparingen op onderhoud en een aanschaf van een nieuw instrument in de toekomst. Thijs denkt dat het apparaat nagenoeg onderhoudsvrij is, maar stipt wel een paar puntjes van aandacht aan. Bijvoorbeeld de interne batterij, die bij uitvallen van de boordstroom nog veertig minuten reserve biedt: "Die batterij zal uiteraard een keer aan vervanging toe zijn. Misschien eens in de vier tot vijf jaar. Maar dat is tientjeswerk. Terwijl een overhaul van een klassiek instrument zo achthonderd euro kost." Inmiddels is de G5 ook gecertificeerd om de koerstol te vervangen. Er wordt dan een tweede module met solid state gyro geplaatst, die ook gekoppeld kan worden aan de al geïnstalleerde GPS en radionavigatie instrumenten waarmee VORs, ILS'en en GPS-koersen kunnen worden gevlogen. "Dan wordt het wat onderhoud betreft helemaal interessant. Want dan zijn alle draaiende gyroscopen feitelijk uit de cockpit verdwenen en kunnen de luchtpomp en leidingen ook worden verwijderd", aldus Thijs.

Tekst en beeld: Erik Brouwer

Uit: AOPA PlaneOwner