Nieuws motorvliegen

We hebben drie Cessna-172's en één PS28-Cruiser.

Leden kunnen direct reserveren via:

 

U huurt al een PS28 Cruiser v.a. €90,00-p.u.
en een Cessna 172 D v.a. €129,00-p.u.
Lees onze voorwaarden.  

 

Leden kunnen ook naar onze ledenportal, of onze facebookgroep.

 

--------------------------------------

Verder nieuws:

Tijdens de afgelopen najaarsvergadering hebben we als bestuur op gepaste wijze afscheid genomen van André v.d.Worm, die helaas na 45 jaar het lidmaatschap heeft opgezegd. Dit vanwege veranderde gezinsomstandigheden, zoals hij dit zelf in zijn dankwoord vertelde. Bij dit afscheid heeft hij de gebruikele “fles” ontvangen en als extra voor datgene wat hij in al die jaren heeft gedaan, een waar collectors item, een schaalmodel van de CVT. André heeft een grote bijdrage geleverd als CVV'er, daarnaast was hij de stimulator en oprichter van de MLA afdeling die de VCT gedurende een aantal jaren heeft gekend.

Woensdag 23 maart vond de ALV van de motorvliegafdeling plaats. Extra aandacht ging uit naar het afscheid van onze penningmeester Gerard Leppers. Na vele jaren uitstekend werk te hebben geleverd, draagt hij het stokje over aan Anton van den Biezenbos. Ook werd afscheid genomen van secretaris Jurriaan Maks. Na eerst enkele jaren als activiteitenman te hebben gefungeerd, had hij de laatste jaren het secretariële werk op zich genomen. De plaats van Jurriaan wordt ingenomen door Jules Plevier. Beide bestuursleden hebben veel betekend voor de club. Als dank voor hun geweldige bijdrage ontvingen de heren een model van de PH-CVT, een van de trouwe clubtoestellen.

Op 12 september vierde de Vliegclub Teuge zijn 80-jarig bestaan. Omdat marges in de luchtvaart fundament voor veiligheid zijn, had het bestuur besloten om een marge van 16 maanden in te bouwen. Vandaar dat de club, die in 1934 werd opgericht, nu pas dit heugelijke feit vierde. Met uitwisselingsvluchten tussen zwevers en gasgevers, met een voorstelling waarin Anthony Fokker weer vloog, met een barbecue onder de natte parasols, met muziek, met zuurstofbar en casino, maar bovenal met heel veel clubleden. Een foto-impressie....

 

 

Afgelopen week is er hard gewerkt aan de verkoop van onze PH-BVT en met resultaat. Het contract is getekend en de centen staan op onze rekening, dus kunnen we vooruit kijken naar vernieuwing van onze vloot. Deze ochtend (11 maart 2016) is het toestel officieel overhandigd aan de heren Krister Lundberg en Mats Skröder van Östra Sörmlands Flyklubb, Gnesta/Vägso Flygclub, ICAO: ESSZ. Een grasveldje in de buurt van Stockholm. Beide mannen vliegen de BVT naar hun nieuwe bestemming en waren zeer tevreden met hun nieuwe aanwinst.

Op hún site wordt de komst van de BVT al trots aangekondigd in dit artikel.

De recreatieve luchtvaart krijgt telkens meer te maken met de omgeving en regelgeving. Het is daarom eigenlijk gewoon een noodzaak hier als vliegers de krachten te bundelen. Voor de GA (general aviation) vervult hierbij de vereniging AOPA een belangrijke rol, en als vliegclub Teuge onderhouden we daar dan ook goede contacten mee. Afgelopen 18 april vond er op het vliegveld van Rotterdam een AOPA overleg plaats met alle besturen van vliegclubs in Nederland. Johan Hilderink en Eric Bakkum vertegenwoordigden er onze vliegclub Teuge. Het verslag van de bijeenkomst is te lezen op https://www.aopa.nl/pages/61/nieuwsbericht/?newsID=68

Uiteraard hebben we de gelegenheid te baat genomen om de reis naar Rotterdam per clubkist te doen, want zo vaak kies je nou ook weer niet voor EHRD als bestemming. Een mooie gelegenheid om weer even de puntjes op de i te zetten met betrekking tot de navigatie en communicatie.

We vlogen met de PH-AVB met prachtig weer en onbeperkt zicht. Vanuit Teuge koersten we om Deelen heen omdat de CTR gesloten was vanwege een militaire oefening. Bij Arnhem konden we de mast van Lopik al bijna zien. Halverwege de ATIS van Rotterdam opgevraagd. We hadden de Mike arrival voorbereid, dus bij Lopik onder de CTA gedaald naar 1000 voet en Rotterdam Tower opgeroepen. De Mike arrival loopt rechts van de spoorlijn Rotterdam CS naar Gouda en is prima te zien. Er was redelijk veel vliegverkeer, en dat betekende goed naar buiten kijken en naar de radio luisteren. Maar opletten doe je altijd al, dus als je je even ingesteld hebt op de arrival route loopt alles met de steun van tower verbazend natuurlijk en vanzelfsprekend.

Rotterdam heeft een overhead downwind join en een zeer ruim circuit, wat daardoor eigenlijk nog overzichtelijker is dan Teuge. Hoewel we een redelijke long-field landing maakten was het nog een flink stuk taxiën naar de V3 afslag. Maar ja, de baan is dan ook ruim twee kilometer lang. Vanaf V3, request taxi to flying club, en die ligt bij de threshold van R06 dus dat betekende weer helemaal terugtaxiën langs de B737’s en andere grote broertjes van onze C172. Bij de afslag naar het platform van de vliegclub stond het gele busje van de marshaller al te wachten.

Weer een erg leuke ervaring erbij, en dat ook nog eens met het nuttig doel van de Aopa vergadering. Echt een aanrader om in plaats van een verre tocht nu eens een wat kortere tocht te maken maar dan naar een gecontroleerd veld.

Eric

PS: Tip: vanaf begin dit jaar wordt in Nederland overgestapt van 25 kHz naar 8.33 kHz kanaalscheiding. Bij gecontroleerde velden zoals EHRD is 8.33 al verplicht, hoewel de frequenties nog steeds de 25 kHz standaard volgen. Alle vliegclub kisten hebben een 8.33 kHz radio aan boord, en als het goed is staat die ook op deze standaard ingesteld. Het is verplicht deze instelling ook op het vliegplan aan te geven: bij item 10, Equipment, werd altijd S/S ingevuld (standard equipment / mode S transponder). Dat moet voortaan SY/S zijn, waarbij de Y staat voor 8.33 kHz radio.