Nieuws motorvliegen

We hebben drie Cessna-172's en één PS28-Cruiser.

Leden kunnen direct reserveren via:

 

U huurt al een PS28 Cruiser v.a. €84,60-p.u.
en een Cessna 172 D v.a. €127,20-p.u.
Lees onze voorwaarden.  

 

Er is voor leden ook een facebookgroep:


 

Verder nieuws:

AOPA organiseert dit voorjaar een ‘Rondje langs de Velden’. Op zaterdag 3 juni 2017 werd Teuge aangedaan. Een belangrijk onderdeel van dat ‘rondje’ is een opfriscursus voor recreatieve vliegers. Deze opfriscursus werd verzorgd door Ruud Huisman van Aviation Training and Consultancy. Ruud is ‘head of training’ zowel bij Wings over Holland als bij de Kustwacht en is onder meer display pilot geweest op de Pilatus PC-7. Ruud heeft bijna 10.000 vlieguren waarvan meer dan de helft als instructeur.

Het was heel warm in ons clublokaal en prima vliegweer, toch bezochten zo'n 35 leden deze bijeenkomst.

Ruud Huisman gaf een boeiende presentatie, hij daagde het publiek flink uit. Met thema’s als vliegerschap en regelgeving weet hij reactie van het publiek uit te lokken en stof tot nadenken te geven over de eigen inbreng en de eigen organisatie. We wijzen nog al eens snel naar een ander, en vergeten vaak dat we zelf ook onze onvolkomenheden hebben en vergissingen kunnen maken. Ook ervaren vliegers maken genoeg fouten.  

 

 

De Garmin G5 is in de Verenigde Staten al enkele maanden talk of the town. Want sinds kort is de kleine alleskunner ook beschikbaar voor inbouw in gecertificeerde vliegtuigen. Aircraft Maintenance Netherlands installeerde de eerste Nederlandse G5 in een Cessna 172 van de Vliegclub Teuge. We namen de proef op de som.

Het instrument, dat tot voor kort slechts voor experimentals beschikbaar was, is in staat om alle zes basisinstrumenten in de cockpit te vervangen. Met solid state technologie en een helder beeldscherm moeten slijtage, daaruit volgend onderhoud maar ook afleesfouten tot het verleden gaan behoren.

TEUGSE PRIMEUR

De Vliegclub Teuge was de eerste partij in Nederland die besloot de G5 in één van haar toestellen te laten installeren. Bestuurslid Mark Kipping is erg te spreken over de modificatie. " Het vliegen met dit instrument went erg snel en verhoogt duidelijk het comfort. De hoge verversingssnelheid en hoge resolutie van het scherm zorgen voor een vloeiende weergave van de vluchtgegevens, wat erg prettig is."

PRAKTIJKTEST

Bij het inschakelen van de Master Switch is het apparaat meteen klaarwakker. Een helder oranje-blauw verdeelde horizon straalt ons tegemoet. Met enkele seconden is het apparaat aligned, waarna we op de taxibaan wat rondjes draaien. Het digitale balletje zwiept verbluffend soepel van links naar rechts, en loopt nagenoeg gelijk met de mechanische turn-and-bank indicator die links onderin het panel nog wel gemonteerd zit. Als op de startbaan het gas naar voren gaat valt meteen op hoe accuraat en vloeiend het instrument de snelheid registreert en weergeeft. De refresh rate van het kraakheldere en ontspiegelde schermpje ligt blijkbaar zo hoog dat het lijkt alsof we naar een mechanisch instrument kijken. Op de hoogte- en snelheidstapes wordt een roze vector weergegeven. In de lucht valt op hoe goed het scherm ontspiegeld is. Terwijl we op de klassieke klokken onze bakkebaarden kunnen bijpunten, is op de G5 niet de minste weerspiegeling aanwezig. En met alle belangrijke data op één instrument wordt het strak vliegen van koers en hoogte op het handje ook een stuk makkelijker.

INSTALLATIE

Terug aan de koffie worden we bijgepraat door Thijs Ligtenberg, monteur van Aircraft Maintenance Netherlands. Hij nam de installatie van de allereerste G5 ter hand. De modificatie nam zo'n zes uur in beslag. "Het meeste werk zit 'm in het aansluiten van het apparaat op de al geïnstalleerde Garmin GPS. Daar haalt de G5 zijn positiebepaling uit. Overigens heeft ze ook een interne GPS hoor, maar die moet je dan uiteraard wel aansluiten op een eigen antenne. En dat was in dit geval iets meer werk geweest." De overstap naar de G5 vraagt wel om een extra investering: "Het meest interessant is natuurlijk om het apparaat aan te schaffen wanneer de oude instrumenten defect zijn." Het prijsverschil is dan inclusief montage nog  zo'n twaalfhonderd euro, rekent Thijs snel voor. Dat moet zich terug gaan verdienen door besparingen op onderhoud en een aanschaf van een nieuw instrument in de toekomst. Thijs denkt dat het apparaat nagenoeg onderhoudsvrij is, maar stipt wel een paar puntjes van aandacht aan. Bijvoorbeeld de interne batterij, die bij uitvallen van de boordstroom nog veertig minuten reserve biedt: "Die batterij zal uiteraard een keer aan vervanging toe zijn. Misschien eens in de vier tot vijf jaar. Maar dat is tientjeswerk. Terwijl een overhaul van een klassiek instrument zo achthonderd euro kost." Inmiddels is de G5 ook gecertificeerd om de koerstol te vervangen. Er wordt dan een tweede module met solid state gyro geplaatst, die ook gekoppeld kan worden aan de al geïnstalleerde GPS en radionavigatie instrumenten waarmee VORs, ILS'en en GPS-koersen kunnen worden gevlogen. "Dan wordt het wat onderhoud betreft helemaal interessant. Want dan zijn alle draaiende gyroscopen feitelijk uit de cockpit verdwenen en kunnen de luchtpomp en leidingen ook worden verwijderd", aldus Thijs.

Tekst en beeld: Erik Brouwer

Uit: AOPA PlaneOwner

Jawel.... Het begint nu ergens op te lijken. Welkom bij de club. PH-VTB. Nog wachten op de officiële papieren via IL&T en een kleine inspectie door International Aviation Support en dan kan deze nieuwe aanwinst eindelijk het Nederlandse luchtruim en verder gaan verkennen.

Tweede week van mei worden eerst een aantal noodzakelijke reparaties uitgevoerd. Daarna kan het uitchecken beginnen.

De website is vernieuwd. We gebruiken nu een nieuwe versie van Joomla (content management systeem waarmee de website is opgebouwd). Dit was nodig omdat de versie die we in gebruik hadden niet meer ondersteund werd. Dat gaf risico's voor de continuïteit. We hebben de inhoud van de website nog niet vernieuwd, wel geactualiseerd.

Voor opmerkingen en aanvullingen kunnen jullie contact met mij opnemen: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

Hans Lammers

Onze nieuwe aanwinst is een Cessna 172SP Diesel met Garmin 1000 uit 2007. Als alles

volgens planning gaat kan er al begin mei 2017 gestart worden met het uitchecken. De

registratie van het nieuwe callsign is bij ILT aangevraagd, dat wordt: PH-VTB.

 

 

De glass cockpit ziet er indrukwekkend uit!