Om vliegend lid te worden van de vliegclub, moet je in het bezit zijn van minimaal een RPL (Recreational Pilot Licence) of PPL (Private Pilot License) of een LAPL (Light Aircraft Pilot License). Met dit brevet mag je bij daglicht een eenmotorig vliegtuig besturen, en enkele passagiers meenemen. De meeste van onze clubleden hebben een dergelijk brevet. Met dit brevet in de hand kun je lid worden van de vliegclub en daarna een van onze kisten reserveren en er mee vliegen.


De motorafdeling van de Vliegclub Teuge heeft een samenwerkingsverband met Special Air Services (SAS)

Gevestigd op Teuge en Lelystad voor het geven van vlieglessen.

Daarnaast wordt de afhandeling van onze clubtoestellen door hen verzorgd.

 

Wat komt er zoal kijken bij het halen van een PPL (Privat Pilot License)?

Praktijk:

  • EASA class 2 medical: een medische keuring op normaal niveau (bril dragen hoeft bijvoorbeeld geen probleem te zijn)
  • minimaal 45 vlieguren in de cockpit, waarvan min. 25 uur met instructeur (dual), en min. 10 uur solo (wel onder toezicht van de instructeur).

Theorieopleiding die bestaat uit circa 9 theorievakken:

  • Principles of Flight
  • Aircraft Technical Knowledge
  • Navigation
  • Meteorology
  • Radiotelephony
  • Performance & Planning
  • Air Law
  • Operational Procedures
  • Human Performance

Alle theorievakken moeten behaald zijn voordat je op praktijkexamen kunt. En verder:

  • Enkele speciale vluchten, zoals een buitenland-vlucht, een grote 'overland' (naar twee andere velden in Nederland) en de vlucht die iedere vlieger zich altijd blijft herinneren: de 'first solo!'
  • Theorie-examens in bovengenoemde vakken, een praktijk examen met examinator.
  • Een English Language Proficiency Endorsment certificate  (LPE)
  • Veel enthousiasme en per vliegles minimaal twee uur aan de slag zijn met een instructeur.
  • Een budget ter grootte van een paar keer wintersport (afhankelijk van je ski-ambities).


De meeste privévliegers doen circa twee jaar over het halen van hun brevet. Je maakt regelmatig een afspraak met je instructeur. Die regelmaat bepaalt hoe lang je er uiteindelijk over doet voor je PIC (pilot-in-command) bent……zodat je met je partner kunt vertrekken voor een dagje Ameland, een rondje boven je huis of die gave trip met vrienden naar Duitsland.

Praat gerust eens op het terras met mensen die actief vliegen. (herkenbaar aan het feit dat ze ook midden in een goed gesprek hun hoofd naar de baan draaien als ze een motor horen)

Een dubbele waarschuwing: het werkt verslavend, en je krijgt spijt dat je niet eerder bent begonnen!