Uncategorised


Clubvliegtuig boeken

Klik op het logo om in te loggen in Flight Schedule Pro voor een boeking: FS-pro login


Pilot Reports (PIREPs) van vliegvelden

Door de ICAO-code of vliegveldnaam hieronder in te typen verschijnt een nieuw venster met algemene AD informatie. Onder de link PIREP in het nieuw geopende venster zijn ervaringen van piloten betreffende dit AD te vinden.

ICAO-Locator: (4-Letter-Code)

Vliegveldnaam: ook een deel van de naam (zonder *) is mogelijk!

Navigatieplan

Er zijn op het internet diverse navigatieplan formulieren en software te vinden zoals bij b.v. :
- Dauntless-soft.
- Sky Demon.
- Rocket Route.
- Jeppesen.

Kilk hier om een Excel navigatieplan te downloaden.

Klik hier voor een lijst met navigatie bakens in nederland.


Vluchtplan indienen bij LVNL (ATC the Netherlands)

Klik op het LVNL-logo hieronder een vluchtplan in te dienen (eerst inloggen, daarna nog een keer op het logo klikken):

AIP Nederland


Diverse links

- The pilot shop (o.a. VFR-kaarten)
- Vluchtvoorbereiding
- Airwork


Aan de inhoud van deze pagina kunnen geen rechten worden ontleend.

Om lid te worden van de Vliegclub Teuge afdeling motorvliegen, moet je minimaal in het bezit zijn van een RPL (Recreational Pilot License), een LAPL (Light Aircraft Pilot License) of een PPL ( Private Pilot License). Met dit brevet mag je bij daglicht 'n eenmotorig vliegtuig besturen en enkele passagiers meenemen. De meeste van onze clubleden hebben een dergelijk brevet. Met dit brevet in de hand kun je lid worden van de Vliegclub Teuge en daarna een van onze toestellen reserveren en vliegen.

Entreegeld (éénmalig):   €50,00
Contributie (jaarlijks): vliegclub Teuge algemeen €123,00
  motorvliegafdeling €176,00


Jaarlijkse contributies zijn verschuldigd op de 1ste januari. Nieuwe leden betalen in het eerste jaar van aanmelding de nog resterende maanden aan contributie.

 

Aanmelden als nieuw lid


U kunt zich aanmelden met het volgende formulier.

Nieuwe leden zullen na aannmelding uitgenodigd worden voor een kennismakingsgesprek.

 

Wat gebeurt er met de gegevens op het formulier?

 

We willen onze leden prima vliegtuigen verhuren en ervoor zorgen dat jullie gebruik kunnen maken van een aantal diensten en voorzieningen die het beste bij jullie passen. Hiervoor hebben we persoonsgegevens nodig. We vinden privacy heel belangrijk, daarom gaan we zorgvuldig met jullie persoonsgegevens om. In dit privacybeleid willen we heldere en transparante informatie geven over hoe wij omgaan met persoonsgegevens. De MVA houdt zich in alle gevallen aan de toepasselijke wet- en regelgeving, waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Dit brengt met zich mee dat wij in ieder geval:

  • Jullie persoonsgegevens verwerken in overeenstemming met het doel waarvoor deze zijn verstrekt, dit wordt beschreven in dit privacybeleid;
  • Verwerking van jullie persoonsgegevens beperkt is tot welke minimaal nodig zijn voor de doeleinden;
  • Vragen vooraf om jullie toestemming als wij deze conform de privacywet nodig hebben voor de verwerking van jullie persoonsgegevens;
  • Passende technische en organisatorische maatregelen hebben genomen zodat de beveiliging van jullie persoonsgegevens gewaarborgd is;
  • Geen persoonsgegevens doorgeven aan andere partijen, tenzij dit nodig is voor de uitvoering van de doeleinden waarvoor ze zijn verstrekt;
  • Op de hoogte zijn van jullie rechten omtrent jullie persoonsgegevens, je hierop wijzen en deze respecteren.

 

 

Om vliegend lid te worden van de vliegclub, moet je in het bezit zijn van minimaal een RPL (Recreational Pilot Licence) of PPL (Private Pilot License) of een LAPL (Light Aircraft Pilot License). Met dit brevet mag je bij daglicht een eenmotorig vliegtuig besturen, en enkele passagiers meenemen. De meeste van onze clubleden hebben een dergelijk brevet. Met dit brevet in de hand kun je lid worden van de vliegclub en daarna een van onze kisten reserveren en er mee vliegen.


De motorafdeling van de Vliegclub Teuge heeft een samenwerkingsverband met Special Air Services (SAS)

Gevestigd op Teuge en Lelystad voor het geven van vlieglessen.

Daarnaast wordt de afhandeling van onze clubtoestellen door hen verzorgd.

 

Wat komt er zoal kijken bij het halen van een PPL (Privat Pilot License)?

Praktijk:

  • EASA class 2 medical: een medische keuring op normaal niveau (bril dragen hoeft bijvoorbeeld geen probleem te zijn)
  • minimaal 45 vlieguren in de cockpit, waarvan min. 25 uur met instructeur (dual), en min. 10 uur solo (wel onder toezicht van de instructeur).

Theorieopleiding die bestaat uit circa 9 theorievakken:

  • Principles of Flight
  • Aircraft Technical Knowledge
  • Navigation
  • Meteorology
  • Radiotelephony
  • Performance & Planning
  • Air Law
  • Operational Procedures
  • Human Performance

Alle theorievakken moeten behaald zijn voordat je op praktijkexamen kunt. En verder:

  • Enkele speciale vluchten, zoals een buitenland-vlucht, een grote 'overland' (naar twee andere velden in Nederland) en de vlucht die iedere vlieger zich altijd blijft herinneren: de 'first solo!'
  • Theorie-examens in bovengenoemde vakken, een praktijk examen met examinator.
  • Een English Language Proficiency Endorsment certificate  (LPE)
  • Veel enthousiasme en per vliegles minimaal twee uur aan de slag zijn met een instructeur.
  • Een budget ter grootte van een paar keer wintersport (afhankelijk van je ski-ambities).


De meeste privévliegers doen circa twee jaar over het halen van hun brevet. Je maakt regelmatig een afspraak met je instructeur. Die regelmaat bepaalt hoe lang je er uiteindelijk over doet voor je PIC (pilot-in-command) bent……zodat je met je partner kunt vertrekken voor een dagje Ameland, een rondje boven je huis of die gave trip met vrienden naar Duitsland.

Praat gerust eens op het terras met mensen die actief vliegen. (herkenbaar aan het feit dat ze ook midden in een goed gesprek hun hoofd naar de baan draaien als ze een motor horen)

Een dubbele waarschuwing: het werkt verslavend, en je krijgt spijt dat je niet eerder bent begonnen!

Hier staan berichten die relevant zijn m.b.t.  de vluchtvoorbereiding en -uitvoering, gericht op VCT-clubleden. Aan de teksten kunnen geen rechten worden ontleend.

NOTAM's en AIP

METAR en TAF

KNMI en radar

Webcams

Planning en boeking

Voor clubtoestellen is een Mass-and-Balance-Excelbestand ter beschikking.