Net zoals Vliegclub Teuge organiseert ook de vliegschool Hilversum allerlei leuke één- en meerdaagse clubvluchten. Nu hoor ik jullie denken: “hoe kom je nu op het idee om aan te haken bij een clubvlucht vanuit Hilversum?”.  Heel simpel, mijn voormalig instructeur is inmiddels neergestreken in Hilversum en tipte mij op deze cross border trip. Ik was meteen verkocht; hier ga ik naar toe. Gelukkig vond ik in Martijn Goosens eenzelfde enthousiasteling die meteen zei “we gaan samen!!”

En dan starten de voorbereidingen. Ontzettend leuk om samen de routes uit te zetten, strepen te trekken op de kaarten, via SkyDemon opvoeren, flight plans via homebriefing invoeren, vliegtuig reserveren, hotel reserveren. Kortom, voorbereiding is key and part of the fun!

Dag 1

Op 20 juli jl. was het zover. Finale check van de weersverwachtingen, want er werd lichte regen verwacht in Frankrijk, maar de VFR condities waren prima. PH-AVB gereed maken voor vertrek, aftanken (127 liter, tot aan de rand gevuld, 5½ uur endurance) en vliegplan activeren. PH-AVB lining up runway 26. Ready for departure to LFQT (Merville Calonne) onze eerste tussenstop net over de grens in Frankrijk.

De vlucht verloopt voorspoedig. Martijn blijkt een communicatie virtuoos te zijn, wat heel handig is gebleken tijdens deze trip waarbij we regelmatig in het Frans zijn aangesproken en Martijn in perfect Frans de communicatie verzorgde. Houd hier rekening mee als je naar Frankrijk vliegt, communicatie in het Engels laat te wensen over. Wel is ons wederom duidelijk geworden dat op welke frequentie je ‘de grond’ oproept, ze altijd zeer bereid zijn je te assisteren!

Net voor aankomst circuit LFQT horen we dat we ‘number two’ zijn en na een 360 landen we op Merville Calonne. Na een bammetje en drinken landen ook onze collega vliegers uit Hilversum. Weinig tijd om te kletsen, want ons vliegplan noopt ons weer plaats te nemen in de PH-AVB. En na alle checks vertrekken we richting ons einddoel voor deze dag: St. Cyr L’ecole (Versailles) LFPZ.

Ook deze leg verloopt voorspoedig. We vliegen over de kathedraal  van Amiens en na omzetting Lille Information 120.275, naar Beauvais (119.9) en Pointoise (118.8) naderen we Saint Cyr l’Ecole, maar niet voordat we onder onze linkervleugel de Eiffeltoren zien. Ook Tour de Montparnasse en La Defence zijn relatief goed te zien! Prachtig plaatje. Nog even consternatie met Saint Cyr Tower over landingsbaan 29L (vingt neuf gauche) dus links met een right hand circuit, maar Martijn stuurt de PH-AVB over de tuinen, excusez, het park van Versailles en we landen op LFPZ. High five!!

Omdat er regen en onweer wordt verwacht, de PH-AVB netjes vastgezet met lijnen, zodat we voor de volgende dag zeker weten dat we veilig kunnen vertrekken. Nu op naar Versailles voor een bezoek aan  het kasteel van Louis XIV en de prachtige tuinen!

 

 

 

Dag 2

De volgende ochtend al weer relatief op tijd op vliegveld Saint Cyr l’Ecole, want we hebben besloten eerst nog een circuitje te vliegen om wat extra foto’s te maken en op gepaste wijze afscheid te nemen van dit prachtige veld zo dicht bij de tuinen en kasteel van Versailles.

Het vliegplan voor vandaag: Saint Cyr l’Ecole (LFPZ) direct Le Touquet (LFAT). Daarna LFAT naar EHTE.

Na het circuit weer koers naar Amiens. Mooi weer vooruit. Pontoise geeft ons toestemming om uit te klimmen tot 2500 ft. Maar als snel belanden we boven zich snel opbouwende wolken. We hebben zo onze bedenkingen, maar we hebben de VFR-condities gecheckt en alle gegevens staan op groen. Er zitten inderdaad wel een paar gaten in de wolken, maar de cumulus bewolking bouwt zich snel op. Dan krijgen we de melding dat we moeten dalen. Negative due to clouds meldt Martijn en we gaan op zoek naar een gat in de bewolking. DÁÁR roept Martijn en meteen stuur ik in en duiken we door het gat en hebben we weer beter grondzicht dan enkele minuten daarvoor.  Hoogte 1000ft.
Weer een leermoment: samenwerking in de cockpit is cruciaal. Elkaar blindelings vertrouwen, goed naar elkaar luisteren en de taken goed verdeeld hebben zorgt ervoor dat je tijdens zo’n vlucht elke situatie de baas kunt.

We vliegen verder Noordwestelijk en het weer wordt steeds beter. ATIS Le Touquet meldt Cavok. Snel naderen we Le Touquet en we vragen een direct-in. Approved. We zien de landingsbaan opdoemen (rwy 31) en we landen veilig op Le Touquet. Nu eerst zorgen dat we weer Jet A1 in de PH-AVB krijgen en na controle van onze paspoorten/identiteitsbewijzen gaat de vrachtwagen met fuel naar ons vliegtuig om deze weer vol te gooien. Even eten en dan weer de lucht in voor onze laatste leg: Le Touquet – Teuge.

Deze laatste leg is de kers op de taart. We sturen de PH-AVB, die als een zonnetje vliegt, langs de kust, waarbij we langs Calais, Duinkerken en Oostende vliegen. Ook zien we de krijtrotsen bij Dover in de verte. Prachtig. We vragen en krijgen clearance to cross the CTR Koksijde en Oostende op 2500 ft om vervolgens over Brugge richting de FIR Boundary te vliegen. Request frequency change to Dutch Mil Info. We zijn weer in Nederland.

De nadering en landing op Teuge verloopt soepel en na het schoonmaken van het vliegtuig, in de hangaar zetten en invullen van alle papieren, gaan we trots als een pauw even wat drinken. Zo’n tweedaagse vlucht moeten we elk jaar maken spreken we af! Inmiddels is ook de PH-CVT geland en horen we van Flip de Granada dat hij met twee collega piloten naar Corsica is geweest en terug via Elba, Bloemenrivièra en Monaco. Tja, er is altijd baas boven baas! Belangrijkste is: DOEN! Het was een prachtige ervaring.

 

Paul van Gorssel