14 augustus 2019 is het mooi vliegweer. Prima om weer eens te gaan fieldhoppen met de VTA. Een aanrader voor iedereen. Op één dag meerdere velden bezoeken en dan vooral kleine groene velden. In Duitsland kun je je hart ophalen met een groot aantal velden op korte afstand van Teuge, zodat je in één dag meerdere veldjes kunt bezoeken. De vliegers: Rob Strik en Peter Bouwman.

De tocht loopt zoveel mogelijk langs kleine groene velden, die veelal gerund worden door een vliegclub. De meesten zijn PPR. In de praktijk betekent dat, dat als de vereniging op het veld actief is, je doorgaans welkom bent. En de vereniging is vooral actief als de zweefvliegers de lucht in gaan. Een enkele lokale motorvlieger die een rondje maakt betekent nog niet dat het veld ook open is. En uiteraard: het veld moet wel toegankelijk zijn voor motorvliegers, soms met een max take off weight.

Omdat het vaak kortere banen zijn, is de VTA uitermate geschikt voor dit fieldhoppen, maar met de Cessna’s kan het ook, al wordt wellicht het aantal aan te vliegen velden wat minder. En vaak geldt dat enkele dagen van te voren de route al gaan plannen niet zoveel zin heeft. Vaak is het antwoord op de “PPR vraag” dat het onzeker is of het veld open is (“bel op de dag zelf nog maar een keer”) als de telefoon al wordt opgenomen, want dat is ook nog wel eens een probleem.

Dit keer richting het Sauerland. Eerste stop naar Borkenberge. Geen groen veld maar dan weet je zeker dat je terecht kunt (niet PPR) en dus planbaar als eerste leg. Dan is de aanpak steeds om het van te voren gemaakte lijstje met mogelijke velden te gaan bellen. Dat valt in eerste instantie nog niet mee. Geen gehoor, of we zijn nog niet open. Later op de dag waarschijnlijk wel. Daarom eerst een kort vluchtje dieper het Sauerland in, naar Meschede-Schueren (EDKM). Mooi veld. De havenmeester houdt zitting in het restaurant en verzorgt ook onze koffie met gebak! Daarna worden de veldjes wel groen. We bezoeken Attendorn-Finnentrop (EDKU), Altena-Hegenscheid (EDKD), Soest-Bad Sassendorf (EDLZ) en Arnsberg-Menden (EDLA-asphalt). Plan is daarna terug te gaan met nog een landing (en tanken) op Borken-Hoxfeld (EDLY), maar helaas: geen gehoor. Daarom terug een tussenstop op Stadtlohn om even wat fuel in te nemen.

 

Op de velden leuke gesprekken met de lokale dienstdoende verenigingsman. Kom even in onze hangaar kijken! Op Attendorn is een liefhebber druk bezig een oude kist op te knappen (eigenlijk is het haast nieuwbouw). Hij laat het ons graag zien. Op Altena valt ons de hangaar op. Als we denken dat we op Teuge hangaars hebben die dringend aan vernieuwing toe zijn: ga eens op Altena kijken. De oude houten hangaar staat vol met kisten. Velden waar we vandaag niet aan toe zijn gekomen zijn Schmallenberg-Renneveld, Werdohl-Kuentrop en dus Borken Hoxfeld. Die houden we dus te goed.

 

Tips voor anderen die dit fieldhoppen wel leuk lijkt:

  • Bereid je voor op improviseren en het wijzigen van plannen.
  • Zorg dat je alle informatie bij de hand hebt. De ouderwetse papieren Jeppesen is toch heel handig. Alle kaartjes bij de hand. Houd er rekening mee dat informatie (in Jeppesen, maar ook in Skydemon) niet altijd up to date is. Altijd bellen naar het veld waar je naar toe wilt.
  • Fuel en/of een restaurant is er niet altijd.
  • Ga bij voorkeur met twee vliegers. Om de beurt een legje. Maar ook om informatie steeds te dubbelchecken. En ondanks Skydemon hadden we soms toch moeite een veld te vinden en vooral te ontdekken waar de runway precies loopt. Voor je het weet, zit je op final voor de zweefvliegersbaan. Soms zijn overigens de zweef- en motorvliegersbaan dezelfde.
  • In het weekend zijn er veel meer velden open dan doordeweeks. En uiteraard: ’s winters wordt de spoeling nog dunner. Dat nog los van de dan vereiste extra aandacht voor de conditie van de baan.

Zo’n rondje fieldhoppen kan in Nederland ook prima. Wat te denken van een rondje Hilversum, Middenmeer, Texel, Ameland, Oostwold, Stadskanaal en Hoogeveen. Middenmeer en Stadskanaal zijn niet open voor de Cessna’s.