De Zilveren Vleugel is een vliegrally met een lange historie. De eerste versie dateert van 1935. De organisatie is in handen van de Aero Club Hilversum-Amsterdam. Voor het eerst sinds vele jaren hebben we weer eens deelgenomen aan deze vliegrally. Met twee kisten. De VTA met Paul Canisius en Victor Gerritsen en de CVT met Bas van der Veen en Peter Bouwman.

Al snel kwamen de verhalen en successen uit het verleden boven tafel. Gerard Riensema heeft de rally in het verleden meerdere keren gewonnen en de foto met de trofeeën van toen gaan al snel rond. De deelnemers 2019 wordt al de nodige druk opgelegd om die prestatie te herhalen.

Maar voor ons is het vooral vrij grote onbekendheid met wat ons te wachten staat. De informatievoorziening vooraf is beperkt en dat gebeurt bewust. ’s Ochtends eerst een relaxed vluchtje naar Hilversum. Hilversum blijft een bijzonder veld. Bij het indraaien naar final is het even goed nadenken. We zien op final 18 twee banen voor onze neus. Op short final zien we welke de juiste is. De baan is iets verlegd om het gras te laten herstellen.

Op een vooraf door de organisatie aangegeven tijd moet je je melden bij de vliegclub en dan heb je een uur om de opdracht, die dan wordt uitgereikt, voor te bereiden. Het bekende vliegrally-recept. Via opgegeven koersen, radialen, afstanden enz. de route op de kaart uitzetten. Alles op de ouderwetse manier, alhoewel je bij die voorbereiding de digitale hulpmiddelen wel mag gebruiken. Dat kan ook niet anders, als een keerpunt bijvoorbeeld een opgegeven huisadres is. Dan is Google Earth toch wel erg handig en nodig. Ook leuk is, dat een deel van de route een te vliegen cirkelboog is. Enkel al het uitrekenen van de lengte van het te vliegen deel van die cirkelboog vraagt om oude wiskundelessen weer even op te frissen. De route wordt gevlogen met een zelf te kiezen grondsnelheid. De tijd van keerpunt tot keerpunt moet door ons van te voren worden doorgegeven (op de seconde nauwkeurig) aan de wedstrijdleiding en dan de lucht in. We krijgen een gps-logger mee die exact registreert of we de route netjes vliegen, met de juiste snelheid en de juiste hoogte (die ook varieert).

En dan de foto’s. Een vast onderdeel van de rally. Met de mededeling vooraf, dat er ook fake-foto’s bij kunnen zitten. Het laatste onderdeel: de doellanding. Zowel VTA als CVT landen netjes in het vak. Netjes in de zin dat het nette landingen zijn en dus ook netjes in het vak.

 

 

Kortom: een hele mooie dag. Maar de échte verrassing komt pas enkele dagen later. De uitslag! Eerste plaats voor de PH-CVT (Bas als navigator en Peter als vlieger) en een tweede plaats voor de PH-VTA (Paul als navigator en Victor als vlieger). Beide teams hebben de route goed voorbereid en heel netjes gevlogen. De doellanding: voor beide kisten in het vlak en voor beiden de hoogste score voor de uitvoering! De CVT heeft net iets strakker op het tijdschema gevlogen en is daarom nipt eerste.

Volgend jaar doen we uiteraard weer mee. Hopelijk dan met vier Vliegclub Teuge kisten!