Onder dit kopje meldde via een mail op donderdag 31 oktober onze hoofd technische zaken Rob aan de transfercrew dat de PH-AVB zoals hij dat verwoordde: “voor zijn winterkleurschema naar EHMZ mag”.  En verder zag hij nog wel een klein voorbehoud: “Echter de weersvooruitzichten zijn nog niet gunstig”.

De vooruitzichten waren op dat moment harde wind 18015-20kt, veel regen en laaghangende bewolking. Maar de transfercrew, Flip de Granada, Matthias Gebel en de verslaggever, had goede hoop dat de VFR-condities nog zouden verbeteren. Op zaterdag 2 november startte Matthias een transfer-WhatsApp groep op. En al snel waren we het eens dat we maandag 4 november om 13.00 wilden vertrekken. ’s Morgens moesten we dan nog wel een go, no-go besluitnemen.

Maandag 4 november leken de VFR-condities beter dan de forecast van enkele dagen geleden. Over het algemeen een wolkenbasis van 1000-1500 ft en met uitzondering van een motregen bui een zicht van meer dan 10 km. Wel zou later op de middag (vanaf 15.00 uur) boven Zeeland een wat intensiever regengebied arriveren. We besloten om te gaan en het vertrek zo spoedig mogelijk in te zetten. Dat werd uiteindelijk toch nog 12.45 uur. Matthias inde AVB en Flip en de verslaggever in de CVT, die de terugreis voor Matthias mogelijk moesten maken.

Tot aan de grens met Zuid-Holland, Utrecht en West-Brabant ging dat voor de CVT zonder problemen. Overcast op 1500 ft en een stevige headwind. Bij de geschetste provincieovergang kwamen we in contact met een motregenfront dat op diverse plaatsen tot aan de grond reikte. Het had wel iets weg van de Hollandse waterlinie. Diverse pogingen om daar onder of bovenlangs te gaan mislukten (zie de SkyDemon screenshot). Via DutchMill meldden we dat we er letterlijk geen gat in zagen en terug naar Teuge zouden gaan. Matthias in de AVB meldde daarop dat hij boven Zierikzee zat en zich afmeldde voor Midden Zeeland! Flip kon het niet geloven en stamelde enkele malen: Zierikzee, Zierikzee, …

Dan toch nog een laatste poging. We volgden de Waal op ongeveer 1000ft en zagen bij Gorinchem het licht in de tunnel. Daarna werd het VMC en landden we opgelucht met een vertraging van ongeveer 45 minuten in Midden Zeeland. Onze passagier hoefde niet met de taxi, bus en trein terug naar Teuge.

Nog voordat het verwachtte regenfront in Midden Zeeland arriveerde bracht Flip ons om 15.15 uur op de terugweg. De weer condities waren goed en in een rechte lijn vlogen we vol goede moed naar Teuge. Alleen een klein regenfrontje boven Teuge zou nog roet in het eten kunnen gooien. Ter hoogte van Amersfoort-Ede kwamen we nu onverwacht in de Gelderse waterlinie terecht. Motregen en laaghangende bewolking noopten ons tot wachten en 360’s. Aangezien de UDP van Teuge op 17.15 stond moesten we een plan B bedenken. We besloten de A1 te volgen richting Teuge. Mocht het echt niet gaan, dan zou koers worden gezet naar onze alternate, Hilversum. Het was erg druk op de A1 en dat zorgde voor een mooie verlichting, die we eenvoudig konden volgen, waarbij we ons door flarden motregen hebben geworsteld. DutchMill gaf ons toestemming om onze weg via de CTR van Deelen te volgen. Al snel doemde Sierra voor ons op en kon Flip een keurige landing op de 26 maken. 

Trots en opgewonden stapte het transfer team uit en genoot nog na van de toch wel bijzondere trip om de AVB naar zijn nieuwe winterkleuren te begeleiden.

Ben de Jongh