Mark zoekt altijd alles tot in de puntjes uit voor de clubvluchten en laat zo weinig mogelijk aan het toeval over.

 

Zoals: Het voorzien van naderingskaartjes van de verschillende vliegvelden. Aandachtspunten gedurende de vlucht. Het vermelden de verschillende brandstoffen verkrijgbaar op de velden en de betalingsmogelijkheden.

 

Het regelen dat we koffie konden drinken op het mooie panoramaterras op de Quax hangaar op vliegveld Paderborn. Dit was niet helemaal zeker vanwege een evenement op die dag.

 

 

 

Zaterdagavond kregen we van Mark een mailtje met de bevestiging “De vlucht gaat door”.

 

De weersverwachting voor zondag: Later in de middag worden her en der onweersbuien verwacht, maar die lijken vooralsnog zuidelijker voor te gaan komen dan de routes die wij vliegen.

 

Tegen de tijd dat op Paderborn kans op een onweersbui is, zijn wij alweer de grens over (Het was de hele week een beetje koffiedik kijken omdat het slechte weer zich telkens op en neer verplaatste over het gebied waar wij zouden gaan vliegen).

 

Wel opletten geblazen en naar CB-vorming in de lucht kijken.

 

 

 

Mede door het uitvallen van de PVG, vanwege een klapband, werd de indeling weer enigszins gewijzigd.

 

 

 

Om 9.30 uur was in de clubsalon de briefing. Iedereen had zijn vliegplannen al ingediend. Eventueel tanken kon pas na 10.00 uur i.v.m. de openingstijden van het vliegveld.

 

Helaas werd tijdens de briefing duidelijk dat het eerste gecontroleerde veld wat we zouden aanvliegen (Mönchengladbach) vanwege de weersomstandigheden niet bereikbaar zou zijn.

 

Echter bij het tweede aan te vliegen veld (Paderborn) was het prachtig weer, ook enroute. En dat zou nog wel even zo blijven. Dus, dat werd de eerste leg.

 

Alleen de vraag waar gaat de tweede leg naar toe. Er werd gekozen voor vliegveld Damme wat noordelijker ligt (Verder weg van het slechte weer).

 

 

 

Welnu iedereen weer druk aan het rekenen om de vliegplannen aan te passen en naar LVNL te mailen.

 

 

 

Vervolgens konden we, zei het met enige vertraging op pad. Sky Clear.

 

Ik vond het best wel spannend om de radiocommunicatie te doen omdat ik weinig buitenland ervaring had en zeker het hier een vlucht naar een gecontroleerd vliegveld betrof. Al met al viel het mee. De verkeersleiders in Duitsland zijn zeer vriendelijk en servicegericht, en hebben op enig moment zelfs humor.

 

 

 

Wat ik heel leuk vond was dat dat na de landing op Paderborn, op de taxibaan een “Follow Me” busje stond te wachten (Blijkbaar gebruikelijk op gecontroleerde velden) die je netjes naar de parkeerplaats bracht. Vervolgens stapte de Marshaller uit om je met zijn “bats” precies op de parkeerplaats te krijgen.

 

 

 

We zaten lekker te lunchen op het dakterras van de Quax hangaar, toen de bewolking snel toenam. We besloten om maar vlot te vertrekken.

 

Jammer, net iets te laat. Het begon te regenen en we moesten nogal een eind lopen alvorens we bij de (gate) waren.

 

In tegenstelling tot ongecontroleerde velden werden we uitgebreid door de douane gecontroleerd (Alles uit de zakken in een kistje, door de scan. Iedereen door de poortjes, enz.).

 

In die tussentijd begon het steeds harder te regenen.

 

Maar goed, uiteindelijk in het vliegtuig, alles gecontroleerd en een “startup” gevraagd.

 

Na de gebruikelijke procedures (Request taxi, ready for departure, switching from ground to tower, lining up runway 06, cleared for take of november departure) op weg naar Damme.

 

10 minuten na het opstijgen werd het weer prachtig weer.

 

De landing op Damme was leuk om te doen. Kortere landingsbaan dan op Teuge en ook minder breed. Dit geldt ook voor de taxibaan.

 

Daar een lekker glaasje fris gedronken en sommige heerlijke taart gegeten.

 

Vervolgens een flightplan doorgebeld naar de ARO in Nederland en op naar Teuge.

 

Het laatste stuk hebben we op FL065 gevlogen om nog even boven de wolken te komen. Mooi was dat en ook heel rustig.

 

Op Teuge kregen we een warm welkom van onze Belgische dienstdoende havenmeester (Plesant).

 

Eenmaal op Teuge geland, het toestel gewassen en ons naar de clubsalon gehaast waar de dag traditioneel werd afgesloten met een biertje en bitterballen. Waarbij de ervaringen van de dag werden gedeeld. Ik hoorde daar dat het team van Jules Plevier de start op Paderborn moest afbreken van wege het uitvallen van de snelheidsmeter. Het is ter plaatse gerepareerd, maar men is voorzichtigheidshalve toch direct teruggevlogen naar Teuge.

 

Al met al een geslaagde vliegdag.