Na de aankondiging dat vliegveld Twente voor de kleine luchtvaart geopend zou worden, is direct contact opgenomen met de Havendienst van EHTW om de mogelijkheden voor een clubvlucht voor onze motorvliegafdeling te bespreken. Deze werd uiteindelijk gepland op 1 april, twee dagen na de officiële opening, waarbij we voor de bij ons gebruikelijke drie legs nog een lunchstop hebben ingelast op Dinslaken Schwarze Heide. Prima restaurant daar overigens!

We vertrokken op de bewuste zaterdag met 9 kisten en 24 deelnemers vanaf Teuge en na het overvliegen en melden van de vier visual reporting points landden we een klein half uur na take-off één voor één op het 2400 meter lange Twentse asfalt. De vriendelijke marshaller zette ons vervolgens netjes naast elkaar op het platform.

Dit was meteen onze eerste vlucht met de net eerder die week aangeschafte kist: de D-EBGP. Deze IFR uitgeruste Cessna 172S is o.a. voorzien van twee Garmin G1000 schermen, FLARM en autopilot met altitude preselect. Geen wonder dus dat beide piloten glunderend op Twente uit deze prachtkist stapten. Dit vliegtuig is een mooie aanvulling op onze vloot, zowel voor het maken van korte vluchten als voor comfortabele langere vliegtochten, waarbij de dieselmotor ook nog eens zorgt voor een leuk uurtarief!

De ontvangst op Twente was hartelijk en we voelden ons zeer welkom. Er stond koffie, thee en cake voor ons klaar op de picknicktafels en we kregen allen nog een aandenken in de vorm van een sleutelhanger en een pen.

Medewerkers van Twente Airport, reuze bedankt! Jullie zien jullie Teugse buren zeker terug.

 

Tekst: Mark Kipping

Beeld: Frans van Rossum